top of page

Het project Optimist is ontwikkeld voor kinderen tot vier jaar. Het richt zich op de groei van het kind als persoon. Het project is speels, innovatief en stimuleert de creativiteit en het enthousiasme. 
Optimist biedt een dagprogramma op fysiek, motorisch, cognitief, sociaal-emotioneel en moreel gebied waardoor kinderen kunnen groeien in de breedste zin van het woord. In dit kader werken ouders en pedagogisch medewerker samen aan een persoonlijk ontwikkelingsplan voor het kind. 
De kinderen leren zonder het te beseffen, op een natuurlijke en spontane manier.
Spelen is hierbij de belangrijkste methode om te leren

De groepen

Ik ben Bobby voor kinderen van  3 maanden tot 1 jaar  
Door middel van een speelse en motiverende methode ontdekt het kind een wereld vol prikkels en emoties in een veilige en blije omgeving. Dit project is gebaseerd op de aangeboren nieuwsgierigheid van kinderen van 0-1 jaar. Het plaatst hen als de hoofdrolspelers in hun leerproces, respecteert hun ontwikkelingsritme en stimuleert het aanleren van basisgewoonten op het gebied van hygiëne, voeding en slapen. 

Mijn vriendin Lotje voor kinderen van 1-2 jaar
De pedagogisch medewerkers en het gezin werken samen aan de belangrijkste mijlpalen in de ontwikkeling van het kind. Centraal staan de emotionele ontwikkeling, de ontwikkeling van taal en tellen, en lichaamsbeweging. Spel is voor het kind het belangrijkste hulpmiddel om zich iets eigen te maken.

Mijn vriend Nico voor kinderen van 2-3 jaar
Mijn vriend Nico is een motiverend en aantrekkelijk project dat in deze leeftijdsfase belang hecht aan educatieve en sociale aspecten, waarbij spel het middel is om verschillende soorten leren te verkennen en zich eigen te maken. 

Hello Sally voor kinderen vanaf 2 jaar
Op basis van alledaagse situaties maken de kinderen geleidelijk kennis met de Engelse taal. Samen met de vriendelijke mascotte Sally leren ze liedjes, gedichtjes en raadsels.    

Bobby, Lotje, Nico en Sally

Bobby, Lotje, Nico en Sally.

Oefeningen voor een goede motoriek

Motorische vaardigheden

Ontdekken, imiteren, op onderzoek gaan, dit alles is eigen aan kinderen. We doen elke dag oefeningen om de motorische ontwikkeling te stimuleren. Door spelletjes leren de kinderen, ontdekken ze nieuwe dingen en hebben ze plezier in het ontwikkelen van hun vaardigheden en creatieve mogelijkheden.

Spraak- en taalontwikkeling

Kinderen leren woorden duidelijk uit te spreken aan de hand van verhalen, rijmpjes, liedjes en rollenspel. Dit soort activiteiten vergroot hun luistervaardigheid, begrip en vermogen om zich mondeling uit te drukken.

Spraak- en taalontwikkeling
Muzikale vorming

Muzikale vorming

Kinderen leren klanken te onderscheiden door te zingen, naar muziek te luisteren en muziek te maken. We zingen samen kinderliedjes maar brengen de kinderen ook in contact met klassieke muziek. Door daarnaar te luisteren ontwikkelen zij hun auditief onderscheidingsvermogen, hun creativiteit, verbeeldingskracht en gevoeligheid voor schoonheid. 

De activiteiten hoekjes zijn bestemd voor verschillende sociale en persoonlijke ontwikkelingsgebieden. Het kind maakt zijn eigen keuzes: wat het gaat doen, alleen, of met anderen. Leren kiezen is belangrijk voor de ontwikkeling, het geeft autonomie. Tegelijkertijd bevordert het spelen met anderen het functioneren in de groep. Het kind kan groeien in weerbaarheid, zelfvertrouwen, flexibiliteit en creativiteit door met verschillende situaties om te gaan.

Activiteiten hoekjes voor verschillende sociale en persoonlijke ontwikkelingsgebieden.
Spelen is leren

Spelen is leren

Het is gemakkelijk een gesprekje te beginnen over een voorwerp dat een kind in zijn handen heeft. Het kan eigenschappen van deze voorwerpen ontdekken en ze in verband brengen met andere voorwerpen. 
Spelenderwijs leert het tellen, groeperen, vergelijken en ook iets moeilijks oplossen.

Touchscreen 

Het touchscreen is een onderdeel van onze methode. Het maakt het programma dynamischer en motiveert de kinderen. We gebruiken touchscreens (vanaf 2 jaar) om de taal te leren en de muzikale en artistieke creativiteit te stimuleren.

Het touchscreen   maakt de lessen dynamischer en motiveert de kinderen.
Flashcards helpen kinderen om hun aandacht, geheugen, woordenschat en kennis te verbeteren

Flashcards zijn heel geschikt om concepten te gebruiken en te herhalen. Ze helpen kinderen om hun aandacht, geheugen, woordenschat en kennis te verbeteren.

Flash cards zijn heel geschikt om concepten te gebruiken en te herhalen.
bottom of page